Min 10 favoritfilmer från 2009.

Nu när det är ett nytt år så är det ju passande att sammanfatt filmåret som gått. Här nedan kommer en lista på mina 10 favoriter för året. Dock ska det poängteras att jag missat en hel del filmer som tex UP, The Box, Moon, Up in the Air, Dr Parnassus, The Brothers Bloom och The Hurt Locker och vissa har inte ens visats i Sverige, som tex Where the Wild Things Are. Men här är min lista på dem 10 bästa, Årets Överaskning, Årets besvikelse och Årets tre sämsta filmer.

Top 10

10. GI Joe: Rise of Cobra -
Egentligen inte en bra film, dock en grym Actionrulle. Nostalgifaktorn är på topp. Det var en grym upplevelse att se min barndomsidol Snake Eyes fightas mot sin Nemesis Storm Shadow.



9. Watchmen - En av förra århundradets bästa serienoveller blev en riktigt bra film. Dock stördes jag av Dr Manhattans blåa penis och all onödig Slow Motion.



8. Taken - Liam Neeson var grym som en föredetta agent som åker till Europa för att hitta sin kidnappade dotter.



7. Transformers: The Rise of the Fallen - Precis som GI Joe inte en riktigt bra film. hade det inte varit för att jag är ett stort Transformers fan hade denna nog inte platsat på listan. Men att se denna på bio var en grym filmupplevelse. Skogsfighten kan vara en av dem absolut fetaste actionscener någonsin.




6. Fanboys - En film om Star Wars nördar, vad kan gå fel? Inte mycket. Sällan har jag skrattat så mycket som när jag såg Fanboys. En grymt rolig roadmovie om ett gäng polare med en gemensam kärlek till filmhistoriens bästa rymdsaga, Star Wars.



5. The Hangover - Ännu en komedi som är fantastiskt rolig. Jag garvade som fan nästan genom hela filmen. Den är full av roliga karaktärer, speciellt Allan som är en av dem roligaste filmkaraktärerna någonsin. It's funny because it's true.



4. Avatar - James Camerons episka rymdfilm var en otroligt vacker film. Trots att den var väldigt förutsägbar en av dem bästa filmer i år, mycket tack vare dem riktigt grymma actionscenerna, den vackra scenografin och skådespeleriet.



3. Star Trek - JJ Abrams reboot på Star Trek Franchisen är en fantastiskt film. Perfekt castad och riktigt snyggt gjord. Jag väntar med spänning på uppföljaren.



2. District 9 - Kan detta vara dem senaste årens bästa regissörs debut? En film som egentligen kom från ingenstans med en liten budget hade en av dem häftigaste specialeffekterna någonsin. Att den sen hade en riktigt bra och originell story gjorde det hela än bättre. Detta hade lätt varit årets film om inte..



1. Inglourious Basterds - Geniet och vår tids bästa regissör Quentin Tarantinos senaste mästerverk IB. En film full av allt som gör QT's filmer så bra, coola karaktärer, underbar filmreferen och genialisk dialog. Scenen i baren kan vara det bästa QT har skrivit.




Årets Överaskning - District 9

Årets Besvikelse - X-Men Origin: Wolverine

Årets Sämsta filmer

3. Surrogates
2. Terminator Salvation
1. Donkey Punch





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0