Recension av Thor: Vikings


Thor: Vikings #1-5


För mig finns det tre serieförfattare som står i en liga för sig själva. Frank Miller, Mark Millar och Garth Ennis. Ennis har skrivit några av dem bästa serierna som jag läst, som till exempel Preacher och hans run av Punisher som släpptes av Marvels MAX label, som riktar sig till äldre läsare. Thor: Vikings är ännu ett MAX släpp av Ennis. Och precis som med Punisher är detta riktigt våldsamt.




Vikings börjar i en by i Norge år 1003 e.Kr. En grupp vikingar har precis plundrat,våldtagit och slaktat invånarna och ska segla mot nya världen. Innan avfärd blir dem förbannade av en överlevande shaman. Besättningen blir dömd att segla i 1000 år. Efter att ha seglat runt på haven i 1000 år når besättningen sitt mål, den nya världen och New York. Där tar det inte lång tid innan dem börjar göra det dem är bäst på, plundra och döda. Och vem är bättre på att stoppa förhäxade vikingar om inte åskguden själv, Thor.

Jag gillar verkligen Vikings. Den är lika härligt brutal som Punisher MAX och riktigt snyggt ritat av Glenn Fabry. Dock når dem inte upp i samma klass som Punisher. Handlingen är inte alls lika bra. Thor är inte lika bad ass som Frank Castle (Punisher ). Sen är jag lite tveksam till hela grejen med förhäxade vikingar. Visst, det är en serietidning jag läser. Men jag väntade mig mer realism av en MAX serie. Ändå får Thor: Vikings ett 4 av 6 i betyg. Mycket tack vare att den är sådär härligt våldsam.





Thor: Vikings #1-5
Författare: Garth Ennis
Bild: Glenn Fabry
Betyg: 4


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0